Steam

Cyberpunk 2077 Öncesi Siberpunk Temasını Daha Yakından Tanıyın

Cyberpunk 2077’yi oyuncular için kişisel kılan durumlardan biri, oyunun yapımcı stüdyosunun, hiç elbet oyuncu dostu olan stüdyolardan biri olan CD Projekt Red olması. CD Projekt Red, Witcher serisi ile yakaladığı muvaffakiyetin akabinde, oyuncular ile iç içe olarak, oyunlarını oyuncuların talepleri doğrultusunda cilalamakta. Stüdyonun sahip olduğu bir başka kıymetli özellik ise işin mahsusen RYO diye isimlendirdiğimiz rol yapma öğelerini başarılı biçimde hayata geçirmesi. Stüdyo tıpkı devirde hikâyeye ve hikâye sunumuna hayli değer vermekte. Tüm bu durumlar da Cyberpunk 2077 için oyuncuları heyecanlandırmakta.

Oyuncular elbette stüdyodan beklentileri doğrultusunda heyecanlı olsa da bu durum başlı başına bu denli kişisi heyecanlandırmak için yerinde bir öğe değil. Oyunun oyuncu bölümünde asıl heyecan uyandırıcı kısmı ise tahminen de birinci sefer Siberpunk temasının bu denli detaylı biçimde işlenecek olması.

Siberpunk Nedir?

Siberpunk terimi, bilim kurgu kolunun bir alt kategorisi olarak geçmekte. Siberpunk teması, hem bir tipi hem de bir kültürü anlatmaktadır. Yok olmuş olan bir doğayı ve yüksek teknoloji çağını söz eder. Siberpunk tema deyince akla birinci gelenler yüksek binalar, karanlık atmosferler, neon ışıklar ve teknolojik dizaynlar olur. Ayrıyeten elbette bu temanın olmazsa olmazı teknolojik dizaynların ve gelişmişliğin insan hayatına eği.

Siberpunk temasının kökeni cyber ve punk sözlerine dayanmakta. Sözlerin taşıdığı meallere tek tek bakacak olursak, cyber sözü ileri teknolojiyi velev robotlaşmayı temsil etmekte. Punk sözü ise insan, asi, hilâf tariflerini karşılamakta. Punk olmak ayrıyeten siyasi otoriteye ve hiyerarşiye karşı muhalif yapı sergilemek mealine da gelmekte. Siberpunk temasının merkezinde güçlüler (zenginler, siyasetçiler vb) mekan alır. Bu temada zayıflar, her daim ezilen, hor görülen ve kullanılan taraf olmak zorunda bırakılır. Siberpunk temasında yan alan kahraman terimi alışılagelmiş kahraman teriminin ötesinde mekan almaktadır. Siberpunk temasında konum alan kahramanlar, lügatte anti-kahraman olarak geçmektedir. Bu kahramanlar çoğunlukla zorba, armonisiz, dışlanmış ve hatalı karakterlerden oluşmaktadır.

Siberpunk Temasının Edebiyattaki Noktası

Siberpunk terimi önümüze birinci kere 1983 yılında Bruce Bethke tarafından çıkarıldı. Bruce Bethke Amazing Science Fiction Stories isimli bir mecmua için yazdığı hikayede siberpunk temasına konum vererek, bu temayı bizlerin hayatına katmayı başardı. 1984 – 1988 yılları arası basılan William Gibson’un Sprawl üçlemesi siberpunk edebiyatının erken periyot ürünlerindendir.  Siberpunk teması, edebiyatta kendine “post asrî edebiyat” ismi ile nokta bulmayı başardı. Birden fazla edebi yayında siberpunk teması bilimin ve teknolojinin epey ilerlediği ama kişilerin büyük bir kısmının ömür kalitesinin çok düşük olduğu biçimde okuyucuların önüne çıkmakta. Birden fazla edebi yapıtta tekrar insanlığın ve toplumsal tertibin radikal bir halde değiştiği önümüze çıkmakta.

Siberpunk’ın Film ve Alt Kültürlerdeki Bölgesi

Siberpunk temalı sinemaların atası olarak ise, net olmamakla birlikte çoğunlukla fikir birliği ile önümüze çıkan imalat Metropolis isimli prodüksiyon oluyor. Sinema, 1927 yılında Avusturyalı direktör Fritz Lang tarafından beyaz perdeye taşındı. Bu prodüksiyon birebir vakitte periyodunun en pahalı sessiz sineması olarak kayda geçmiş. Sinemanın prodüksiyonu için yaklaşık 7 milyon Reichsmark (2005 bedelleri ile 200 milyon dolar) harcanmış. Sinemanın senaryosu ise 1924 yılında Lang ve eşi Thea Von Harbou tarafından yazılmış. Von Harbou, tıpkı devirde 1926 yılında sinemanın sahip olduğu senaryoyu romana çevirmişti.

Sinema tıpkı vakitte, 1927 yılının ekim ayında İstanbul’da gösterime girmek üzereyken, hükumet tarafından ateizm propagandası yaptığı ve komünizmi övdüğü münasebetleri ile yasaklanmış. Fütüristik distopya ortamında geçen sinema, sık rastlanabilen bir bilim kurgu temasını ele almaktadır. Metropolis, kapitalist bir sistemde personeller ile patronlar arasında yaşanan toplumsal bunalımı izleyicilere anlatmaktadır. Alman dışavurumcu film akımının kıymetli bir örneği olan sinema, aslında ekspresyonist (dışavurumculuk) olarak başlayıp, ılımlı bir halde son bulur. Sinema boyunca mütemadi olarak tekrarlanan “üreten eller ile planlayan dimağ arasındaki aracı kalp olmalıdır” cümlesi, Alman vatandaşlarının arasında o devirde korporatizmin (kısmen faşizm) ne kadar yakın göründüğünü anlatmaktadır. Sinema, Naziler tarafından da epey beğenilmiş, mahsusen de “arabulucu” simgesi halkın farklı bölümleri arasında dengeyi sağlayacak olan devlet ile özdeşleştirilmiştir.

Siberpunk ve Distopya Alakası

Edebiyatta ve filmde yan alan birçok üründe siberpunk temaların olmazsa olmaz kesimlerinden biri de mutlaka distopyadır. Distopya sözü Yunanca’da anti-ütopya sözünün karşılığı mealine gelmektedir. Ütopik bir topluluk, devlet ya da yaşayışın anti tezi olarak önümüze distopya çıkmaktadır. Distopik topluluklar, umumiyetle otoriter-totaliter bir devlet ya da gücü elinde bulunduran presçi faşist bir şirket altında yönetilmektedir. Bu durum dolayısı ile siberpunk temasının beslendiği en değerli damarlardan biridir. Ve yalnızca bu sebep bile distopyanın, siberpunk temasının vazgeçilmez bir kesimi olmasına sebep oluyor. Başkaca distopya, başlı başına nispeten değerli bir edebi eser ve film koludur. Filmin ve edebiyatın pek çok yanında önümüze çıkan distopya, oyunlarda vazgeçilmez öğelerinden biri haline gelmiş bulunmaktadır. George Orwell’in kaleminden olan 1984 ve Aldous Huxley’in kaleminden olan Yiğit Yeni Dünya edebi yapıtları bu kısmın en kıymetli edebi yapıtlarındandır. Oyun dünyasında ise mahsusen Bioshock serisi distopyanın oyunlardaki en değerli örneklerinden biridir.

Tüm bu bulgular eşliğinde, güzel işlenmiş olabilecek distopik bir siberpunk oyununun, oyuncularda bu denli heyecan yaratması epey alışılagelmiş. Bilhassa, CD Red Projekt üzere rol yapma öğelerini oyunlarında kaliteli bir biçimde bizlere sunan bir yapımcı stüdyo tarafından oyunun yapılması ve bu oyunun oyunculara AAA kalitesinde sunulacak olması epey heyecan verici bir durum.

CD Projekt Red Stüdyosu’nun söylediklerinden ve gösterdiklerinden yola çıkarak oyunun başarılı olması kuvvetle mümkün. Oyun, çıkışının akabinde önemli bir hayran kitlesi kazanacak ve büyük satış rakamlarına ulaşacak üzere görünüyor. Dilerim oyunun imalatı ve çıkışı ile alakalı bir sorun olmaz. Yeniden umarım ki oyun, oyunculara gösterildiği ve vaat edildiği biçimde verilir.

Kaynakça:

  • ^ Ketterer, David (1992). Canadian Science Fiction and Fantasy. Indiana University Press. s. 141. ISBN 0-253-33122-6.
  • ^ Hassler, Donald M. (2008). New Boundaries in Political Science Fiction. University of South Carolina Press. ss. 75–76. ISBN 1-57003-736-1.
  • ^ Bethke, Bruce. “Cyberpunk” Amazing Science Fiction Stories, Vol. 57, No. 4; November 1983 Link
  • “The Etymology of Cyberpunk” Archived 2013-07-16 at the Wayback Machine from Bethke’s website
  • ^ “SFADB Bruce Bethke”. Science Fiction Awards Database. SFADB. Retrieved 27 November 2015.
  • ^ “Interview: Bruce Bethke”. Strange Horizons. Strange Horizon. Archived from the original on 25 November 2015. Retrieved 27 November 2015.
  • https://www.reddit.com/r/Cyberpunk/comments/996cio/is_metropolis_technically_the_first_cyberpunk_film/
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Metropolis_(film)
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Fritz_Lang
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Korporatizm
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Aldous_Huxley
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/George_Orwell
  • ^ Cacotopia (from κακός kakos “bad”) was the term used by Jeremy Bentham in his 1818 Plan of Parliamentary Islahat (“Dystopia”. 26 Mart 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Mart 2006. [1])
  • ^ “Definition of “dystopia””. Merriam-Webster. Merriam-Webster, Inc. 2012. 16 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Mart 2020.
  • ^ “Definition of “dystopia””. Oxford Dictionaries. Oxford University Press. 2012. 18 Haziran 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Mart 2020.
Etiketler

İlgili Makaleler

3 Yorum

  1. Karabük merkezden ben Ziyafet Didar. Selam bu web sitesi yeminle ilgi uyandırıcı, facebookta paylaştım 03-08-2020 08:45:09

  2. Samsun merkezden ben Ziyafet Didar. Selamlar bu web sitesi inan ki çok güzel, teraziye tıkladım 20-08-2020 09:53:36

  3. Uşak merkezden ben Oğuzhan Uğur. merhaba arkadaşlar bu web sitesi harbiden çok hoşuma gitti, teraziye tıkladım 16-10-2020 09:18:36

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı